Ondernemen met een boomer en een zoomer

Alevering 4: Gezien worden in De Bijenkorf

Aflevering 4: Gezien worden in De Bijenkorf

Om inspiratie op te doen voor komende collecties van Todavida, gaan we de stad in. Mensen kijken, concepten kijken, collecties kijken. Zo ook afgelopen week. Een dagje Amsterdam sfeer opsnuiven en dus naar De Bijenkorf.

De Bijenkorf, niet zomaar een warenhuis, maar het kroonjuweel van de Nederlandse warenhuizen. De last one standing... Waar de Nederlandse winkelstraten het zonder de V&D moeten doen en ook Hudson's Bay het niet heeft gered, heeft De Bijenkorf tot nu toe het hoofd boven water gehouden. Heel knap.

Waar de Action in het laag en middensegment vakkundig alle Marskramers en Blokkers van de kaart heeft geveegd, is De Bijenkorf naar het hoger segment geschoven en is het nu de speeltuin voor Oosterse toeristen en een handjevol mensen met ruime portemonnee.

Toen De Bijenkorf nog een wat ‘normaler’ warenhuis was, was het shopping paradise. Een belevenis. De tour van boven naar beneden op al die roltrappen was het hoogtepunt van een dagje naar de stad. Vooral in de Decembertijd, want wie heeft zich niet vergaapt aan de pieten van Sinterklaas die langs touwen van boven naar beneden klommen. En dan die prachtige etalages....

Ik als modale boomer ga naar de Bijenkorf voor het gevoel, de nostalgie, de geur van luxe. Ik verwonder mij over hoeveel mensen er rondlopen. Terwijl ik bij Prada een tas bekijk loopt er een verkoper in veel te ongemakkelijke kleding achter mij aan om de tas, terwijl ik er nog naar sta te kijken, weer even recht te zetten. Hij kijkt me aan alsof hij me wil straffen. Ik ben te gewoon en zie er waarschijnlijk ook uit dat ik het niet kan en niet wil betalen.

Mijn zoomer kent De Bijenkorf als de plek waar mensen in lange rijen voor de designerwinkels staan. De plek waar hij kijkt, maar niet veel koopt, de plek waar hij wel graag gezien wil worden, maar liever niet met mij! De Bijenkorf heeft een aantrekking, maar nu niet meer door klimmende pieten, maar door de luxe ervaring waar ze zich graag mee identificeren. Hij heeft het ervoor over om 1 veel te duur T-shirtje te kopen om vooral met een wit/geel tasje de deur uit te gaan. Dit tasje staat dan nog de rest van het jaar te pronken op zijn bureau alsof het goud is. En zoals mijn zoomer loopt er nog veel meer volk van alle generaties met hetzelfde doel.

De z generatie heeft niet veel op met nostalgie, wel met duurzaamheid, ethiek en betaalbaarheid. Hun hele bestaan gaat over zien en gezien worden op social media en blijkbaar in De Bijenkorf. Betaalbaar heb ik niet gevonden, misschien toch maar eens contact opnemen met de Inkoopafdeling. Ik ken nog wel een leuk nieuw casual merk wat daar prima aan voldoet!

 www.todavida.nl/shop

Ondernemen met een boomer en een zoomer
Aflevering 3: Joost Klein en BOL